محصولات

فرش چهل تکه دستباف

نمایش کالاهای تخفیف دار
نمایش کالاهای موجود
مشاهده فیلترها

فرش چهل تکه هنر اصیل هزار رنگ ایران

 
فرش چهل تکه یا همان فرش‌های معمولی قدیمی؟ فرش دستبافت یا یک فرش ماشینی؟ انتخاب شما برای فرش منزلتان چیست؟ شاید قبل از مراجعه به بازار برای خرید این جزء از دکوراسیون، انتخاب آن را چندان سخت ندانید، اما به محض مراجعه به فروشگاه‌ها با دیدن تنوع بالای محصولات نظرتان در این مورد عوض خواهد شد. 
فرش‌ چهل تکه دستباف که نمونه‌ای از آنها را در این صفحه می‌بینید، یکی از مدرن‌ترین انواع مدل‌های موجود در بازار صنایع دستی است که هم به صورت دستبافت و هم ماشینی تولید می‌شود. استقبال بالای مردم از این محصولات باعث شده تا روز به روز  به مدل‌های جدیدتر آن اضافه شود تا جایی که به تنهایی یک دسته بزرگ‌ از فرش‌های موجود در بازار را به خود اختصاص داده است. اما آیا خرید یک فرش چهل تکه برای شما مناسب است؟ در پایان این مطلب می‌توانیدف به این سوال پاسخ دهید.
 

فرش چهل تکه چیست؟

 

فرش چهل تکه با نام فرش کلاژ نیز شناخته می‌شود. نسلی جدید از فرش‌هایی که نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است. این فرش یک سبک تلفیقی از هنرهای سنتی قدیمی و مدرن است که توانسته‌اند‌ طرح‌های جذاب و زیبایی را ایجاد کنند. همانطور که از نام محصول پیداست، با کنار هم گذاشتن تکه‌های فرش‌های مختلف ایجاد می‌شود. در مدل‌های دستبافت این محصولات از تکه‌هایی استفاده شده که هنرمندان مختلف آن را بافته‌اند. هر کدام از این بخش‌های به کار برده شده، دارای طرح و رنگ‌بندی‌های متفاوتی هستند.

فرش چهل تکه دستباف

انواع فرش چهل تکه

در میان فرش‌های چهل تکه موجود در بازار دو مدل دسته بندی‌ را می‌بینیم که بر اساس ویژگی‌ آنها مشخص شده است:
 
نحوه تولید فرش‌ چهل تکه آن را به دو دسته مختلف تقسیم بندی کرده که از نظر قیمتی بسیار متفاوتند:
 

1- فرش چهل تکه ماشینی:

 

در این فرش‌ها از قبل، طراحی کلی فرش توسط طراح ارائه شده و تکه‌های مختلف به وسیله ماشین فرش بافی تولید می‌شوند.

 

2- فرش چهل تکه دستباف:

 

برای تولید فرش چهل تکه دستباف تکه‌های فرش دستبافت از مناطق مختلف جمع‌آوری شده و پس از طی کردن مراحلی به فرش نهایی تبدیل می‌شوند.

نوع آستر نیز سبک دیگری از دسته بندی فرش‌های چهل تکه بوده و آنها را به سه دسته مختلف تقسیم بندی می‌کند:
  • فرش چهل تکه پشت چرم: برای استحکام بیشتر فرش چهل تکه در پشت آن از یک لایه چرم استفاده می‌شود.
  • فرش چهل تکه پشت جاجیم: تکه‌های فرش روی یک لایه جاجیم سوار می‌شوند.
  • فرش چهل تکه بدون زمینه: تکه‌های فرش بدون هیچ لایه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته و به هم دوخته می‌شود. دوخت در این مدل باید بسیار محکم باشد تا تکه‌ها از هم جدا نشوند.

قیمت فرش چهل تکه دستباف

به کار بردن فرش چهل تکه در دکوراسیون منزل

استفاده از فرش چهل تکه در دکوراسیون داخلی باعث ایجاد حس و حالی متفاوت خواهد شد. اگر شما هم به هر دو نوع دکوراسیون سنتی و مدرن علاقه دارید، مطمئنا این مدل‌ها با ترکیبی از سنت و مدرنیته می‌تواند شما را راضی کند. هر تکه از این فرش نقش و نگار مخصوص به خود را داشته و دستان هنرمند، فردی متفاوت به آن خورده است.
فرش‌ چهل تکه با طرح ساده را معمولا می‌توانید در اتاق خواب استفاده کنید. این فرش‌ها دارای رنگ‌های متفاوت هستند. البته مطمئنا یک فرش دستبافت برای اتاق خواب انتخاب به صرفه‌ای نخواهد بود. فرش‌های چهل تکه که دارای نقش و نگارهای بیشتری هستند، انتخاب بهتری برای حال و پذیرایی هستند. برخی از آنها به دلیل داشتن طرح‌های متفاوت به راحتی با هر رنگ دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند.
فرش‌های ماشینی کلاریس نیز در دسته فرش‌های چهل تکه قرار می‌گیرند. در این مدل فرش‌ها معمولا طراح از قبل طرح نهایی فرش را مشخص می‌کند و در نهایت تکه‌های مختلف آن تولید و به هم متصل می‌شود.
 

مراحل تولید فرش چهل تکه دستباف

تولید فرش چهل تکه تنها محدود به بافت آنها نیست. مراحل مختلفی از جمع آوری تا تولید نهایی این مدل فرش وجود دارد که عبارتند از:

جمع آوری تکه‌های فرش دستبافت

برای ساخت فرش چهل تکه دستباف نیازمند تکه‌های از فرش‌های قدیمی دستبافت هستیم. در این مرحله مهم نیست این تکه‌ها چه طرح و نقشی دارند. تنها کاری که باید انجام شود، جمع آوری آنها از سراسر ایران است. گاهی برای پیدا کردن و جمع آوری تکه‌های مختلف فرش زمان زیادی نیاز است. معمولا قسمت‌های جمع آوری شده تنوع رنگ و طرح و نقش متفاوت و منحصر به فردی دارند. 

شستشوی تکه‌های جمع آوری شده

پس از جمع آوری نوبت به شستشوی تکه‌های جمع آوری شده می‌رسد. این قسمت‌ها با ظرافت خاصی در قالیشویی شسته می‌شوند. البته به دلیل حفظ ساختار و ویژگی‌هایشان باید حتما از مواد شوینده مخصوصی برای شستشوی آن استفاده کرد.

رنگرزی تکه‌های فرش

در مرحله بعدی نوبت به رنگرزی می‌رسد. تمام فرش‌های جمع آوری شده برای برطرف کردن آسیب و رنگ‌های رفته‌شان نیازمند این مرحله هستند. برای این کار تکه‌های فرش را درون رنگ‌های طبیعی قرار می‌دهند. با اضافه کردن مواد مخصوص رنگ این تکه‌ها همانند روز اول خواهد شد.

طراحی چیدمان نهایی 

در این مرحله افرادی که در زمینه تولید فرش‌های چهل تکه مهارت دارند، قسمت‌های مختلف را با دقت خاصی در کنار هم چیده و در نهایت آن را تکمیل می‌کنند. برای تولید یک فرش چهل تکه زیبا باید تکه‌های مختلف به درستی در کنار هم قرار گیرند.

دوختن تکه‌های فرش به یکدیگر

مرحله بعدی مربوط به دوختن تکه‌ها در کنار هم است. تمام قسمت‌های مختلف فرش به درستی برش خورده و دوخته می‎شوند. معمولا دوخت این فرش‌ها به دفعات (معمولا 4 بار) انجام می‌شود تا از هم جدا نشوند.

قرار دادن آستر در زیر فرش

در نهایت نیز برای محکم کردن این تکه‌ها در کنار هم از یک لایه چرم طبیعی یا جاجیم به عنوان آستر در پشت فرش استفاده خواهد شد. این لایه باعث می‌شود تا محصول، استحکام بیشتری پیدا کرده و در نتیجه طول عمر آن بالاتر رود.
 
خرید فرش دستباف چهل تکه کلاژ

مزایای خرید فرش دستباف چهل تکه (کلاژ)

  • معمولا فرش‌های چهل تکه اگر به صورت دستبافت باشند، ارزش معنوی بالایی را دارند. فرض کنید یک تابلوی کامل از اثر هنرمندان مختلف را در منزل خود دارد.
  • دومین مزیت تولید این فرش‌ها این است که تکه‌های مختلف و بی‌مصرف فرش‌های قدیمی که در اثر عوامل مختلف دچار آسیب شده‌اند، دوباره به چرخه تولید بازمی‌گردند و به دلیل آنکه تمامشان دستبافت هستند، ارزش بسیار بالایی را دارند.
  • استحکام و مقاومت بالا، یکی از دیگر از مزایای خرید فرش چهل تکه است. این مدل‌ها به دلیل لایه آستری که در زیرشان به کار رفته معمولا طول عمر بالاتری دارند.
  • لایه چرمی که در زیر این فرش‌ها قرار داده شده از سر خوردن و حرکت آن روی سرامیک‌ها جلوگیری می‌کند.
  • از آنجایی که این فرش‌ها دارای طراحی جدید و مدرن هستند، بنابراین با دکوراسیون‌های جدید اغلب منازل هماهنگند.
  • هر تکه از فرش چهل تکه از منطقه خاصی در ایران گرفته شده، بنابراین به خوبی یادآور هنر دست مردمان کشورمان در جای جای ایران است.

چند نکته مهم در هنگام خرید فرش چهل تکه

نکته مهمی که برای خرید این نوع از فرش‌ها وجود دارد، توجه به ویژگی‌های ظاهری و نحوه تولید آنهاست:
  • رنگ فرش: به رنگ فرش دقت کنید. اگر مرحله رنگرزی به درستی صورت نگرفته باشد، طولی نمی‌کشد که رنگ‌های موجود در فرش در هم فرو رفته و در نتیجه ارزش خود را از دست می‌دهد.
  • کلاژ: کلاژ آن را ببینید. این تکه‌ها باید کاملا مرتب بوده و چیدمان آنها به گونه‌ای باشد که نظر شما را به خود جلب کند. این کار باید توسط افراد با تجربه صورت گرفته باشد تا در نهایت طرحی جذاب در فرش نهایی ایجاد شود. 
  • دوخت: تکه‌های مختلف این مدل فرش باید به صورت کاملا محکم و به درستی به هم دوخته شده باشند تا در مدت زمان استفاده دچار از هم گسیختگی نشوند.
  • طرح: نقش و نگارهای فرش مورد نظرتان را در نظر بگیرید و مدلی را انتخاب کنید که با ظرافت بالاتری تولید شده باشد.

نحوه شستشوی فرش دستبافت چهل تکه

بهتر است شستشوی این فرش‌ها را به دست افراد با تجربه بسپارید. از آنجایی که تکه‌های مختلف آن با دست به هم دوخته شده، بنابراین بسیار حساس بوده و ممکن است در هنگام شستشو از هم جدا شود. همچنین هر تکه از این فرش‌ها دارای جنس و کیفیت متفاوتی است. بنابراین باید نوع و مدل شستشوی آنها در هر بخش به صورت تخصصی باشد. جدا از این، فرش‌های دست بافت نیازمند مواد شوینده مخصوص به خود هستند.
 
فرش چهل تیکه

قیمت فرش چهل تکه دستباف

مطمئنا با ورود به بازار فرش، قیمت‌های متفاوتی را برای فرش چهل تکه خواهید دید. این قیمت‌ها به دلیل تفاوت کیفیت و مواد استفاده شده در این محصولات در نظر گرفته می‌شوند. از بین عوامل موثر در قیمت فرش چهل تکه دستباف می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- کیفیت تکه‌هایی که در تولید فرش کلاژ استفاده شده می‌تواند در تعیین این مبلغ موثر باشد. به عنوان مثال فرش‌هایی که کار هنرمندان برجسته و معروف است قیمت بالاتری را خواهد داشت.
- ابعاد فرش نیز مطمئنا به دلیل استفاده از میزان متریال متفاوت در قیمت نهایی موثر است.
- زمینه‌ای که در تولید فرش چهل تکه به کار رفته تا حد زیادی روی قیمت تاثیر می‌گذارد. 
- پشت دوزی و تمیز کاری نیز یکی از دلایل دیگر قیمت‌های متفاوت این فرش‌ها در بازار است.
- کیفیت و جنس متریال به کار رفته در تولید فرش چهل تکه، مانند جنس نخی که برای دوخت تکه‌ها به هم استفاده می‌شود، نیز در قیمت نهایی آنها موثر است.

خرید اینترنتی فرش چهل تکه

فروشگاه صنایع دستی نیکان تجارت هاشمی با سابقه چندین ساله در زمینه تولید و توزیع کلیه اقلام صنایع دستی، فرش‌ چهل تکه را نیز در میان محصولات خود قرار داده است. از آنجایی که این فروشگاه در زمینه هنرهای دستی فعالیت‌ها می‌کند، کلیه فرش‌های چهل تکه موجود در آن از نوع دستباف بوده و با بالاترین کیفیت ممکن به فروش می‌رسد. همانطور که در این صفحه می‌بینید، تنوع بالایی از فرش‌های دستباف در این فروشگاه موجود است که هر کدام با استفاده از تکه‌های مختلف و با هنر دست فرشبافان شناخته و ناشناخته، در سراسر ایران جمع آوری و تولید شده است. فرش‌های چهل تکه دستباف با ابعاد استاندارد 6، 12 و 24 متری و همچنین ابعاد قابل سفارش، نیز تولید می‌شوند.
 

آیا فرش چهل تکه در ابعاد سفارشی هم تولید می شود؟

با توجه به اینکه فروشگاه نیکان تجارت تولید کننده فرش های چهل تکه می باشد، این فرش ها علاوه بر تولید در ابعاد استاندارد فرش مانند 6 و 9 متری، 1*1، 2*1، 1.5*2.25 و ... در ابعاد سفارشی و دلخواه شما قابل تولید هستند.

 

آیا رنگ فرش های چهل تکه دستباف ثابت هستند یا هنگام شستشو رنگ میدهند؟

تکه های فرش دستباف پس از انتخاب و شستشو طی فرآیندی مجدد رنگ میشوند و پس از اطمینان از کیفیت و ثبات رنگ آنها، برای طراحی و دوخت کنار یکدیگر قرار میگیرند. بنابراین هنگام شستشو رنگ دهی نخواهند داشت.

 

خرید اینترنتی فرش چهل تکه و تحویل سفارشات چند روزه خواهد بود؟

با درخواست مشاوره برای خرید فرش چهل تکه دستباف و انتخاب از بین طرح های مختلف، پس از طی کردن روند سفارش گذاری، نسبت به ابعاد فرش مورد نظر و موجودی تکه های اولیه زمان تقریبی برای هماهنگی تحویل سفارش از طرف واحد فروش اعلام خواهد شد.

 

آیا فرش چهل تکه تنها به شکل مستطیل است یا فرش چهل تکه گرد هم تولید می شود؟

با توجه به نحوه تولید و همچنین شکل هندسی تکه های فرش چهل تکه دستباف، قالب تکه ها می توانند به شکل های هندسی و ترجیحا مستطیل، مربع و ... باشند اما با کنار هم قرار گرفتن تکه ها کنار یکدیگر، فرش چهل تکه گرد نیز قابل تولید است.